سامانسامان، تا این لحظه: 14 سال و 1 روز سن داره

پسر بد

از چه زماني و چگونه ميتوان خواندن را به كودك نو پا آموزش داد؟

1390/5/26 23:07
نویسنده : مدیران وب
6,121 بازدید
اشتراک گذاری

  از چه زماني و چگونه ميتوان خواندن را به كودك نو پا آموزش داد؟

 

 

واقعيت اين است كه كودك معمولا قبل از 5 تا 6 سالگي نميتواند بخواند. محققان معتقدند در اغلب بچه ها تا اين سن هنوز ارتباطات عصبي مغز آنقدر رشد نكرده اند كه آنها قادر باشند حروف چاپ شده را كه ازنظر شان تصوير هستند در مغز تبديل به علائم معني داري كه ميشناسند كنند و با سر هم كردن آنها در ذهنشان كلمه بسازند. بعضي از كودكان اين كار را زود شروع ميكنند اما اغلب آنها در اين سن ،كتاب را فقط در دست ميگيرند.

 تا آن زمان،بهترين روش آماده كردن كودك براي خواندن اين است كه كتاب را به او نشان دهيد و كاري كنيد كه درك كند كتاب چيز مهمي است كه در عين حال داستانهاي هيجان انگيز هم دارد و ميتوان با آن تفريح كرد . موثرترين روش براي عادت دادن او به خواندن، اين است كه براي او كتاب بخوانيد. 

 

از چه زماني و چگونه ميتوان خواندن را به كودك نو پا آموزش داد؟

 

 

واقعيت اين است كه كودك معمولا قبل از 5 تا 6 سالگي نميتواند بخواند. محققان معتقدند در اغلب بچه ها تا اين سن هنوز ارتباطات عصبي مغز آنقدر رشد نكرده اند كه آنها قادر باشند حروف چاپ شده را كه ازنظر شان تصوير هستند در مغز تبديل به علائم معني داري كه ميشناسند كنند و با سر هم كردن آنها در ذهنشان كلمه بسازند. بعضي از كودكان اين كار را زود شروع ميكنند اما اغلب آنها در اين سن ،كتاب را فقط در دست ميگيرند.

 

تا آن زمان،بهترين روش آماده كردن كودك براي خواندن اين است كه كتاب را به او نشان دهيد و كاري كنيد كه درك كند كتاب چيز مهمي است كه در عين حال داستانهاي هيجان انگيز هم دارد و ميتوان با آن تفريح كرد . موثرترين روش براي عادت دادن او به خواندن، اين است كه براي او كتاب بخوانيد.

 

 

در حدود شش ماهگي كودك از كتابهاي ساده اي كه در آن تصوير و علامت هاي مختلف است لذت مي برد. بين يك تا دو سالگي متن هاي قافيه دار كه تكرار ميشوند برايش جذابند و بين دو تا سه سالگي ،متن هاي بيشتري كه داستانهاي ساده و كوتاه دارند توجهش را جلب ميكنند.سعي كنيد در زماني كه كتاب را برايش مي خوانيد آن را طوري نگهداريد كه به سادگي تصاويرش را ببيند و هر جاي داستان كه توجهش را جلب كرد،تصوير مربوط به آن قسمت را با اشاره به او نشان دهيد.

كتابهاي آموزش حروف الفبا از اين نظر كه حرف را جداگانه نشان ميدهند مفيد هستند و كودك را آماده ميكنند كه حدود سه سالگي بتواند حروف مربوط به اسم خودش را بشناسد.

تعداد زيادي از كودكان نوپا ميتوانند علامتها و لوگو هاي اطرافشان را بشناسند.همچنين،خوب است كه وقتي از كنار سوپر ماركت يا مغازه اي كه به آن علاقه دارد رد ميشويد نام آن را برايش بخوانيد. ثابت شده است  اين يك روش موثز در آموزش است و كودك ياد ميگيرد كه آن حروف يا علائم احساس خوبي به وجود مي آورند.

 

 

زماني كه در طول داستان خواندن فرزندتان به تصاوير نگاه ميكند،آنها را دنبال ميكند و تشخيص ميدهدكه كلمات چاپ شده از حروف تشكيل شده اند، ميتوانيد مطمئن باشيد كه در مسير درست يادگيري قرار گرفته است.

 

به جهانی که امروزه ما در آن زندگی می کنیم، جهان ارتباطات نام داده اند و بعبارت دیگر، دنیا مثل یک دهکده، از نظر ابزار و علم ارتباطات کوچک شده و دهکده جهانی نام گرفته، به همین دلیل عصر حاضر را عصر ارتباطات یا عصر اطلاعات هم نام می نهند و از این رو، دانشمندان علوم روان شناسی و جامعه شناسی و حتی مدیریت و کامپیوتر، ارتباطات را بعنوان یک دیدگاه علمی مورد توجه و بررسی قرار داده اند.

 

رانگین، پژوهشگری است که در طی آزمایشاتی، نتیجه گرفته 70 درصد از زمان بیداری انسانها در برقراری ارتباط سپری می شود و به طورمثال 15 درصد از زمان بیداری، به مهارت ارتباطی ( خواندن ) تعلق می گیرد. پس خواندن بعنوان عملکردی اساسی و پایه آموزش و یادگیری، برای همه افراد، لازم و ضروری است.

 

با این وجود نکاتی را که برای تربیت یک فرزند کتابخوان، مفید است، مطرح می کنیم ابتدا باید خواندن را برای کودک از سالهای نخستین تولد، آغاز کنیم، زیرا در سنین پایین، کنجکاوی کودک برای شنیدن و درک مطالب زیاد است نکته دیگر، تکرار کردن مطالب بطور منظم است یعنی خواندن روزانه ( حتی چند بار در روز ) و مخصوصا" زمانهای فراغت و یا هنگام خواب برای کودکان، در این جریان مطالب یا داستانهایی که تکرار می شوند، اثر مضاعفی در جذب وعلاقه مند شدن آنها به خواندن دارد.

 زیرا با تکرار مطالب، معنی داستان کاملا" مفهوم می شود ضمن اینکه متوجه میشوند، هر داستان دارای آغاز، وسط و پایان است و نیز با جمله بندی و کلمات سئوالی و تعجبی هم آشنا می شوند.

 

نکته دیگر این است که می توانید با محدود کردن استفاده از وسایل صوتی یا الکترونیکی مثل ویدئو، رایانه و .... زمان و فضای آرام و مناسبی را برای خواندن فراهم کنید در هنگامی که کودک به دلایلی علاقه و توجهی به خواندن نشان نمی دهد، او را وادار به گردش کردن نکنید، بلکه در صورت عدم تمایل او، می توانید خواندن رابه زمان بهتری موکول کنید.

 

 

 

سعی کنید انگیزه درونی را با تهیه کتابهایی که بیشتر مورد علاقه فرزندتان است ایجاد کنید. بطور مثال کتابهایی که دارای تصاویر جذاب ویژه کودکان، و یا موزیکال می باشد، به یاد داشته باشید انگیزه های درونی قوی از   انگیزه های بیرونی، مثل جایزه دادن یا برقراری مسابقه و .... می باشد، در راستای ایجاد انگیزه می توانید فرزندتان را با خود به کتابخانه ببرید، مطمئنا" تنوع کتابها و محیط مناسب کتابخانه در او کشش درونی ایجاد میکند و چه بسا کودک تقاضای عضو شدن در کتابخانه را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

اگر کودک علاقه دارد که بازی های خود با دوستان و یا مثلا" پیدا کردن پرنده ای را در پارک برای شما بازگو کند، او را تشویق کنید و گفته های او را عینا" یادداشت نمایید، با این روش، او در می یابد که چگونه کلمات درشکل گیری یک داستان مورد استفاده قرار می گیرند و یا حتی می توانید به همراه فرزندتان کتابی درست کنید، به این صورت که عکس های مورد علاقه او، تصاویر جالب، مجله ها، گل ها و حیواناتی که از تکه های پارچه بریده اید و آدمک های کاغذی بچسبانید در این صورت علاقه او به کتاب، دو چندان خواهد شد.

 

نکته دیگری که به کودک انگیزه کتاب خواندن و کتاب خریدن می دهد، این است که یک قفسه از کتابخانه منزل را به کودکتان اختصاص دهید، به این ترتیب علاوه بر شاد کردن او و احترام گذاشتن به فرزندتان، اهمیتی را که به کتاب خواندن او می دهید را خاطر نشان کنید.

همچنین می توانید در مناسبت های مختلف کتاب و حتی کارت عضویت کتابخانه و یا اشتراک مجلات مخصوص کودک به او هدیه دهید.

 

یکی از فعالیت های شاد و سرگرم کننده، مسابقه کتابخوانی است. به این ترتیب که چند تن از اعضای خانواده و همسالان، می توانند کتابی رامطالعه کنند و در پایان هفته، خلاصه آن را برای یکدیگر بازگو کرده و از یکدیگر پرسش و پاسخ مطرح کنند.

 

برای شکوفایی ذوق کتابخوانی در کودکان، باید نشان دهید که خودتان به کتاب و مطالعه علاقه دارید، سعی کنید الگوی خوبی برای فرزندتان باشید اختصاص 15 دقیقه " زنگ کتاب " درروز می تواند یک برنامه کاملا" عملی و تشویقی برای کودکان باشد، به این ترتیب که اعضاء خانواده در فرصت مناسب، مثلا" شب ها قبل از خواب، در مکان مشخص جمع شوند و بطور جمعی کتاب بخوانند و سپس با هم به تبادل نظر بپردازند.

 

 

 

خانواده ها، باید بکوشند، بخشی از بودجه ماهانه را به جای صرف خرید لوازم غیر ضروری، به خریدن کتاب اختصاص دهند.

 

کتاب مناسب کودک، کتابی است که والدین هم از خواندن آن لذت ببرند، با این وجود، هنگام انتخاب کتاب برای کودک، باید به سلیقه و علاقه خود او، بیشترین توجه را داشت.

 

به امید روزی که همه کودکان با دنیای کتاب و کتابخوانی به عنوان دنیای زیبا و دوست داشتنی آشنا شوند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مریم (مامان روشا)
27 مرداد 90 2:23
سلام به سامانم ومامان مهربونش مرسی از این همه مطالب آموزنده خسته نباشی عزیزم
یه عالمه بوس برای سامان و دوست خوبم


سلام
ممنونم دوست خوبم
ملودی
27 مرداد 90 13:56
این از طرف من نیست اما بهش عمل کنید: تورو به امام زمان قسم می دم این پیام رو بخون. دختری از خوزستانم که پزشکان از علاجم ناامید شدند .شبی خواب حضرت زینب(س) را دیدم در گلوم آب ریخت شفا پیدا کردم ازم خواست اینو به ۲۰ نفر بگم. این پیام به دست کارمندی افتاد اعتقاد نداشت کارشو از دست داد . مرد دیگری اعتقاد پیدا کرد ۲۰ میلیون بدست آورد . به دست کسی دیگری رسید عمل نکرد پسرشو را از دست داد. اگر به زینب اعتقاد داری این پیام واسه ۲۰ نفر بفرست…………… ۲۰ روز دیگه منتظر معجزه باش!!!!
مامان ماهان
27 مرداد 90 14:01
مطلب فوق العاده مهمی بود ممنون عزیزم


سلام
ممنونم
mado
30 مرداد 90 12:38
با عرض سلام وب سایت شما منتخب شده تا در لینک باکس بزرگ مادو قرار گیرد شما برای افزایش بازدید سایتتان و بازده بیشتر آن میتوانید با سیستم لینک باکس مادو تبادل لینک و لگو کرده و میتوانید کد لینک باکس ما را در صفحه وب سایتتان قرار دهید لینک باکس به گونه ای طراحی شده که در هر صفحه ای قرار بگیرد ﺴﺌو آن صفحه را بالا برده و علاوه بر کارآیی خود لینک باکس مجزا بازدید سایت شما با کمک سیستم مادو با کلمات کلیدی بالا خواهد رفت با تشکر مدیریت مادو آدرس : http://www.linkbox.ma2.ir
الهام مامان رامیلا
30 مرداد 90 18:53
مرسی خیلی آموزنده بود ممنون مامان سامان
عاشق تو ..........
31 مرداد 90 16:50
سلام خاله منو فراموش كردي نه؟ ديگه سر نميزني از دستت ناراحتم منتظر عكساي جديدت هستما ي سر بزن گلم منتظرم ميبوسمت فعلا باباي


سلام
نه شما رو فراموش نکردم . ولی مثل اینکه شما مارو زود تر فراموش کردید که لینک ما رو حذف کردی .ولی من لینک شما رو حذف نمیکنم تا بدونی که هنوز دوست ما هستی
مامی کیانا
31 مرداد 90 18:31
سلام و خشته نباشید اولین بار میام سایتتون البته بارها تلاش کردم تا سایتتون رو ببینم ولی هربار باز نمی شد فکر کنم سایتتون خیلی سنگین و خیلی طول میکشه الآن هم نتونستم از مطالب سایتتون استفاده کنم ولی فکر کنم خیلی وبلاگ مفیدی دارید چون همیشه تو لیست وبلاگ های پربازدید میبینم امیدوارم سرعت اینترنت بهتر بشه تا بتونم از وبلاگتون استفاده کنم


سلام
ممنونم نظر لطفه تونه . امیدوارم سرعت بهتر بشه تا وب رو کامل ببنید. و این از اثرات وبلاگ بودنه که با چند تا عکس توی صفحه باعث دیر لود شدن میشه .بزودی با یک سایت جدید در خدمت دوستان خواهیم بود
مامان ماهان
31 مرداد 90 23:48
دوست جونم چقدر وبت خوشگل شده
توپه توپه


سلام به دوست خوبم
ممنونم .ماهان خاله چطوریاس .
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به پسر بد می باشد